Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

inkoop90

Ga op de stoel van de inkoper zitten

Schoonmaak-ondernemers hebben regelmatig met inkopers te maken. Hierbij een aantal tendensen in de inkoopbranche.

Inkoop is niet langer alleen een backofficefunctie die zich richt op kostenbesparing. Uit het rapport “2025 State of Procurement Data” van Amazon Business blijkt dat inkoop een strategische motor is geworden van innovatie, veerkracht en groei. De onderzoekers ondervroegen bijna 3500 wereldwijde inkoopleiders in acht regio’s en negen sectoren om inzicht te krijgen in hoe de functie evolueert bij het aangaan van moderne uitdagingen. Dit meldt het Amerikaanse Supply Chain Management Review.

“Inkoop draait nu om het stimuleren van groei, niet alleen om het besparen van kosten”, aldus Shelley Salomon, vicepresident van Amazon Business. Het onderzoek benadrukt dat inkoopteams niet alleen traditionele kwesties aanpakken zoals efficiëntie en leveranciersrelaties, maar ook leidinggeven aan inspanningen op het gebied van digitale transformatie, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoorde inkoop (MVI).

Dringende uitdagingen en prioriteiten voor inkopers

Uit het onderzoek kwamen de volgende dringende uitdagingen en prioriteiten naar voren:

  • Onderbrekingen in de toeleveringsketen en inflatie: een derde van de respondenten noemde verstoringen in de toeleveringsketen en inflatie als grote risico’s voor 2025.
  • Digitale transformatie en cyberbeveiliging: 64% van de besluitvormers en 69% van de senior leiders geeft prioriteit aan het bouwen van veerkrachtige en wendbare toeleveringsketens, waarbij technologie een cruciale rol speelt. Cyberveiligheidsdreigingen en moeilijkheden bij het integreren van nieuwe systemen blijven echter belangrijke zorgen.
  • Leveranciersrelaties: sterke leverancierspartnerschappen zijn cruciaal, waarbij veel inkoopteams strategische activiteiten uitbesteden. Onvervulde verwachtingen rond de digitale mogelijkheden van leveranciers en duidelijke communicatie blijven echter voortdurende obstakels.
  • Duurzaamheid en SRP: verantwoorde inkoop is een belangrijk aandachtspunt, waarbij 99% van de organisaties ESG-doelen stelt. Duurzaamheid is een topprioriteit voor 62% van de besluitvormers en 67% van de senior leiders, wat de rol van inkoop bij het bevorderen van maatschappelijk verantwoorde praktijken onderstreept.

Rol inkoop kan nog beter

Ondanks deze vooruitgang vindt slechts 45% van de inkoopleiders dat hun organisaties het belang van inkoop volledig onderkennen. Daarnaast denkt maar 46% van de besluitvormers dat inkoop betrokken is bij strategische discussies op topniveau, wat wijst op een knelpunt bij het ontsluiten van verdere waarde.

Bron: Supply Chain Management Review

Overig nieuws

ongewenst560

Schoonmaakbedrijf krijgt ongewenst bezoek

sintrw100

Persoonlijke geschenken buiten Sint en Kerst om zorgen voor waardering

loon100

Loonkloof in MKB daalt naar 1,31%, maar ongelijkheid in top

wecovipand100

Wecovi zet koers na overname: klaar voor groei en nieuwe kansen

winterboek10

Libelle lanceert Winterboek in makkelijke taal én met aandacht voor schoonmaakbranche

Een foto van een toilet ter illustratie.

Student vraagt met masterproject aandacht voor schoonmakers

loon10

Vanaf 2027 gaat het minimumjeugdloon omhoog

nowid100

NowID Kerstcongres met veel diversiteit

Anton en David Vinck.

David Vinck mede-eigenaar van Blinck Schoon

Job Klösters van Nocore aan het woord.

Nocore geeft met Clean Connect Event uitdagende update richting toekomst

gestrand590

Glazenwassers bungelen op 15 hoog

geldhand

Peiling verplichte stagevergoeding

blog70

Blog Edgar van Engelen: kan een schoonmaakbedrijf authentiek zijn?

nocoresucces40

Trots gevoel bij SIEV-partner Nocore

ouderwetss

‘Schoonmakers verdienen erkenning’