Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

geldhand

MKB Helpdesk: belastingtips voor ondernemers

Belastingtip 1: heb jij de juiste al cijfers verzameld?

Vanaf maart is het weer tijd voor de belastingaangifte. Dit wordt een stuk makkelijker als je nu al de juiste cijfers verzamelt. Voor het zakelijke deel van je aangifte is je winst- en verliesrekening belangrijk. Denk hierbij aan: 

  • Opbrengsten (of totale omzet) 
  • Inkoopkosten 
  • Afschrijvingen 
  • Bedrijfskosten 
  • Financiële baten en lasten (zoals de rente die je hebt ontvangen of betaald) 
  • En buitengewone baten en lasten (bijvoorbeeld de bijtelling voor je auto) 

Daarnaast heb je cijfers uit je balans nodig, namelijk: 

  • Vaste activa 
  • Voorraden 
  • Vorderingen 
  • Liquide middelen 
  • Ondernemingsvermogen 
  • Voorzieningen 
  • Langlopende schulden 
  • Kortlopende schulden 

Als je je administratie in een (online) boekhoudprogramma bijhoudt, kun je deze cijfers vaak terugvinden en overnemen in je aangifte. Dit maakt het invullen van je belastingaangifte een stuk sneller en eenvoudiger. 

Belastingtip 2: zelf doen of een adviseur inschakelen?

Wist je dat bijna 2/3e van de ondernemers de belastingaangifte uitbesteedt aan een adviseur?  

Het heeft voordelen om de belastingaangifte over te laten aan een adviseur. Je kiest dan voor gemak en kan erop vertrouwen dat er geen fouten insluipen. Maar het kost natuurlijk wel geld. 

Zelf doen kost je geen geld, maar wel tijd. Is je administratie niet heel ingewikkeld omdat je bijvoorbeeld geen personeel hebt? En heb je een goed beeld van je balans, winst- en verliesrekening en belangrijke aftrekposten? Dan kun je het ook prima zelf doen. Lees je wel goed in zodat je geen voordelen laat liggen.  

Heb je zelf je aangifte ingevuld en vind je het toch wel spannend om dit in te dienen? Niet gek, want het is belangrijk dat je geen fouten maakt. Kies er dan gewoon voor om je adviseur alsnog in te schakelen voor een controle! 

Belastingtip 3: lees je goed in en voorkom fouten

De Belastingdienst biedt inzicht in de onderwerpen waar regelmatig fouten in worden gemaakt. Een belangrijk onderwerp is de bijtelling voor privégebruik van je auto. En ook gaat het nog vaak mis in de aftrek van zakelijke kosten. Lees je dus goed in, dan weet je zeker dat je jouw aangifte op de juiste manier indient.  

Belastingtip 4: weet welke zakelijke kosten je allemaal kunt aftrekken

Alle kosten die je voor je bedrijf maakt, mag je aftrekken tijdens de aangifte inkomstenbelasting. Denk aan aanschafkosten van bedrijfsmiddelen, kosten voor je bedrijfsruimte, studiekosten, en premies voor pensioen en verzekeringen.  

Let op: Premies voor een AOV kun je in het privédeel van je aangifte aftrekken. Niet in het zakelijke deel. 

Sommige zakelijke kosten kun je niet volledig aftrekken. Denk hierbij aan kosten voor bijvoorbeeld congressen, zakenlunches, of relatiegeschenken in de vorm van voedsel en drank. Hiervoor geldt een drempel. Je kunt in plaats van deze drempel ook kiezen om 80% van de kosten af te trekken. Kijk wat voor jou voordelig uitpakt. 

Ook goed om te weten: Was de aankoop 450 euro of duurder? En gebruik je de aankoop langer dan één jaar? Dan moet je de aftrek van deze kosten over meerdere jaren spreiden. 

Overig nieuws

Foto: Pixabay. De samenwerking is een mooi voorbeeld van teamwork.

‘Bijzondere samenwerking tussen Friendshop Sport Centre en SGF Diensten’

mitt560

Mkb opgelet. Lees dit document: ‘wees beter voorbereid op cyberdreigingen’

Bron: PixaBay

Onderzoek naar de logistieke keten

Wees zuinig met kraanwater. Ook dit wordt fors duurder.

Van kraanwater tot aan overnachtingen in eigen land: dit wordt duurder in 2026

Ook in de schoonmaak werken veel uitzendkrachten.

Halbe Zijlstra, voorzitter NBBU: ‘2026 wordt een enorm uitdagend jaar’

clean

Er gaat veel veranderen in de uitzendbranche

ontslag60

Belangrijkste redenen waarom medewerkers ontslag nemen

rechtbank10

Raad van State: ‘wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid niet uitvoerbaar’

Het actieve bestuur van SIEV bestaande uit (van links naar rechts): vice voorzitter/ bestuurslid Communicatie Laetitia Simonis, voorzitter Paul Fok, penningmeester Antoine Verhoef, bestuurslid Communicatie Rolien van Groeningen en bestuurslid Algemene Zaken Frank Verberne.  Men hoopt in 2026 nieuwe partners te begroeten.

Meerwaarde van het actieve SIEV voor haar partners

crohill780

SIEV-partner Crohill maakt stadswandeling door Amsterdam

wecovihappy10

Een jaar van groei en verandering voor SIEV-partner Wecovi

De redactie van SIEV-Dagblad is altijd onderweg. Op zoek naar nieuws, primeurs en reportages.

Kerstboodschap voor de leden en relaties van SIEV-Dagblad

Bron: Pixabay

Zakelijk elektrisch rijden: de voor- en nadelen

Foto Pixabay.

Hoe neem je mensen mee bij veranderingen in de fysieke werkomgeving?

schiltenauto80

Schilten Schoonmaak zoekt een Operationeel Manager