Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

SIEV-Dagblad belicht deze week de visie van Pieta Hoogvliet, een oprichtster van SIEV van het eerste uur.

Pieta Hoogvliet; ‘meer SIEV- leden betekent meer invloed’ was gisteren te lezen. Vandaag deel twee van haar interview zoals dat in het SIEV-magazine staat.

Uiteindelijk heeft Pieta, door het overlijden van haar man, slechts twee jaar in het bestuur gezeten. Tijdgebrek en de focus op privé-zaken zorgden er voor dat dit niet langer te combineren was met een bestuursfunctie.

“Het verder uitbouwen van SIEV komt iedere dag wel even voorbij”, zegt ze. “Maar het ging helaas niet meer. Dat neemt niet weg dat ik SIEV anno 2024 nog altijd met grote interesse volg en een warm hart toedraag. Als ik tijd zou hebben, dan schuif ik meteen weer aan tafel. Hoe ik vind dat SIEV het doet? Ze doen het echt goed. Het huidige bestuur doet zijn uiterste best,  maar de zichtbaarheid blijft nog een probleem. Het is daarom een prima initiatief om bijvoorbeeld een eigen magazine te starten”.

Meerwaarde

“De meerwaarde van SIEV is om vooral als vraagbaak te fungeren”, vervolgt Pieta Hoogvliet. “De leden waarderen het als ze met vragen ergens terecht kunnen. Mailen of bellen? Dat kost meestal tijd. Direct contacten met andere leden is waardevol om ervaringen te delen. Bijvoorbeeld over bepaalde regels in omgevingen waar de schoonmaak plaatsvindt. Denk hierbij aan een GGD, kinderdagopvang, de zorg of een kantoor. Grotere bedrijven gebruiken hiervoor hun eigen jurist. De kleine bedrijven daarentegen hebben zo’n iemand niet in huis, dus daarom is een lidmaatschap van SIEV heel waardevol”.

“Mijn boodschap voor SIEV in 2024? Doorgaan tot je er bij neervalt”, lacht Pieta. “Er komt veel op hun bordje en maak dus de juiste keuzes. Je kan beter één onderwerp goed dan en daardoor een andere laten vallen, door teveel zaken aan te willen pakken”.

Kansen

“Ik zie trouwens in de schoonmaakbranche veel kansen. Heden ten daage wordt het pakket groter zoals het vuil regelen, het gescheiden afval, dingen ophangen en lampjes vervangen. Helaas is het personeel een probleem. Door een gebrek aan mensen, blijft iedereen terughoudend om extra zaken op te pakken”.

Oekraïners

Hoogvliet Schoonmaakdiensten, dat met 24 medewerkers werkt, lost het personeelsprobleem gedeeltelijk op door via UWV Drechtsteden een aantal Oekraïners in dienst te nemen.

“We hebben hen via RAS een Nederlandse cursus gegeven”, legt Pieta Hoogvliet uit .”Hier komt wel bij kijken dat je dit soort zaken financieel voor moet schieten. Voor grotere bedrijven is dat geen enkel probleem, maar kleinere ondernemingen kunnen dat niet altijd ophoesten”.

Persoonlijk

“Het is overigens belangrijk dat we onze mensen bij naam kennen. We hechten veel waarde aan het persoonlijke aspect. Dit geldt ook voor de klanten, waar we met de meesten een speciale band mee hebben. We streven een gedoceerde groei na, maar het moet allemaal wel te behappen zijn”.

Onze passie is en blijft altijd de waardering voor de mensen op de werkvloer.