Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

agree50

Sociale regels bij het voeren van een gesprek

Schoonmaak-werkgevers en medewerkers gaan iedere dag bij hun opdrachtgevers het gesprek aan. Maar wat zijn hierbij de normen en waarden?

Marcel Bak lanceert enkele ‘sociale’ regels die je hierbij kunnen helpen.

1. Bel iemand niet meer dan twee keer achter elkaar. Als ze je telefoontje niet opnemen, neem dan aan dat ze iets belangrijks te doen hebben;

2. Geef geld terug dat je hebt geleend zelfs voordat de persoon die je geleend heeft zich herinnert of ernaar vraagt. Het toont je integriteit en karakter. Hetzelfde geldt voor paraplu’s, pennen en lunchdozen.

3. Bestel nooit het dure gerecht op de kaart wanneer iemand je een lunch/diner geeft.

4. Stel geen lastige vragen zoals ‘Oh dus je bent nog niet getrouwd? ‘ Of ‘Heb je geen kinderen’ of ‘Waarom heb je geen huis gekocht? ’ Of waarom koop je geen auto? In godsnaam, het is niet jouw probleem;

5. Doe altijd de deur open voor degene die achter je komt. Het maakt niet uit of het een jongen of een meisje is, senior of junior. Je wordt niet klein door iemand goed te behandelen in het openbaar;

6. Als je een taxi neemt met een vriend en hij/zij betaalt nu, probeer dan de volgende keer te betalen;

7. Respecteer verschillende meningen. Onthoud wat 6 voor jou is, zal 9 lijken voor iemand die je aankijkt. Bovendien is een second opinion goed voor een alternatief;

8. Onderbreek nooit mensen met praten. Laat ze het uitleggen. Zoals ze zeggen, hoor ze allemaal en filter ze allemaal;

9. Als je iemand plaagt en ze lijken er niet van te genieten, stop ermee en doe het nooit meer. Het moedigt iemand aan om meer te doen en het laat zien hoe dankbaar je bent;

10. Zeg “dank je wel” als iemand je helpt.

11. Publieke lof. Privé kritiek geven;

12. Er is zelden een reden om commentaar te geven op iemands gewicht. Zeg gewoon: “Je ziet er fantastisch uit. “Als ze willen praten over afvallen, dan doen ze dat;

13. Wanneer iemand je een foto laat zien op zijn/haar telefoon, veeg dan niet naar links of rechts. Je weet nooit wat er hierna komt;

14. Als een collega je zegt dat ze een doktersafspraak hebben, vraag dan niet waar het voor is, zeg gewoon “ik hoop dat het goed met je gaat”.

15. Behandel de schoonmaker met hetzelfde respect als de CEO. Niemand is onder de indruk hoe onbeleefd je iemand onder je kunt behandelen, maar mensen zullen het merken als je ze met respect behandelt;

16. Als iemand rechtstreeks met je praat, is staren naar je telefoon onbeleefd;

17. Geef nooit raad tot het je wordt gevraagd;

18. Als je iemand na lange tijd ontmoet, tenzij ze erover willen praten, vraag ze dan niet naar leeftijd en salaris;

19. Bemoei je met je eigen zaken tenzij je ergens direct mee te maken hebt – blijf er buiten;

20. Doe je zonnebril af als je met iemand op straat praat. Het is een teken van respect. Moreso, oogcontact is net zo belangrijk als je toespraak; en

21. Praat nooit over je rijkdom in het midden van de armen. Evenzo, praat niet over je kinderen in het midden van het onvruchtbare.

22. Na het lezen van een goed bericht proberen te zeggen “Bedankt voor het bericht”.

Overig nieuws

jongeren70

Komt er een leiderschapscrisis?

Een schone vloer in de aankomsthal is goud waard. (Foto Pixabay).

Reactie Schiphol op FNV-petitie van de schoonmaak

Paul Louwers samen met directeur Claire De Wit (Kärcher).

Fascinerend bezoek aan Kärcher

gonja beuken

Diversiteit en Inclusie: de nieuwe motor van de facilitaire branche

aanhouding560

Aanhoudingen in zaak overleden treinschoonmaker Utrecht

oplaadpalen80

Goedkoopste en duurste laadpaal: prijsverschil tot bijna € 93 voor een volle batterij

Stefanie Stam

Jaarlijkse beoordelingsrondes komen er aan

Anajah Quentin.

Anajah Quentin start nieuw avontuur

mr. Marieke Nicolai-Wallet.

Wat zijn de financiële consequenties van de hervorming van flexibele arbeidscontracten?

Senioren worden steeds belangrijker. Ook voor de schoonmaakbranche`. (foto Pixabay).

Oproep aan nieuw kabinet: maak werk van een integrale visie op vergrijzing

uitdaging900

Wat is jouw grootste uitdaging als schoonmaakondernemer?

Bart Bakker ondervraagt een aantal panelleden, van links naar rechts zijn herkenbaar: Harry Wientjens (Rabobank), Joyce Weijs (Alrijne Zorggroep) en Emiel Zuidgeest (Zuidgeest Kappers)

Hoe nu verder met het praktijkonderwijs?

laptop800

Schiphol-schoonmakers bieden petitie aan

migratie80

Arbeidsmigratie: een gevoelig onderwerp, maar ook noodzakelijk

belasting50

Voorlopige aanslagen komen er aan