Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

Schoonmaak is zwaar fysiek werk.
Schoonmaak is zwaar fysiek werk.

Werken in schoonmaakbranche? Wat levert het op?

Wie aan de slag wil in de schoonmaakbranche, weet vooraf zelden wat het oplevert. Slechts een klein deel van de vacatures in deze sector vermeldt een salarisindicatie.

Dat blijkt uit een analyse van carrièreplatform cvster.nl op basis van ruim 19.000 vacatures in uiteenlopende sectoren. In de schoonmaak gaat het in de meeste gevallen om een kwestie van onderhandelen – of afwachten.
 
Voor veel schoonmaakmedewerkers is loon een doorslaggevende factor bij het kiezen van een nieuwe baan. Toch blijkt dat werkgevers in deze branche nauwelijks inzicht geven in het salaris. Slechts een klein percentage van de vacatures biedt vooraf duidelijkheid. In andere sectoren gebeurt dat vaker. Zo wordt bij bijna de helft van de HR-vacatures wél een salarisrange genoemd.
 
Regionale verschillen
 
Cvster onderzocht ook of het percentage salarisvermeldingen verschilt per regio. Daarbij keek het platform naar 24 grote steden, waarbij duidelijke verschillen naar voren komen. Zo heeft iemand die een baan zoekt in Den Bosch minder dan 15 procent kans om in een vacaturetekst een salaris tegen te komen en ook in Lelystad en Haarlem hoef je hier niet op te rekenen. Dat staat in schril contract met werkgevers in Enschede en Tilburg, die in bijna een op de drie gevallen een salarisindicatie afgeven.
Opvallend: áls er een salarisindicatie wordt gegeven, dan is die in Lelystad gemiddeld het hoogst, namelijk 3.408 euro per maand. In Haarlem gaat het om slechts 2.175 euro per maand.
Salarisvermelding zorgt voor meer sollicitaties
Bedrijven die om personeel verlegen zitten, doen er goed aan wél een salaris in hun vacatureteksten te zetten. Volgens onderzoek van de Nationale Vacaturebank levert een salarisindicatie namelijk 51 procent meer reacties op. “De belangrijkste reden dat werkgevers dit toch niet doen, is vaak angst,” zegt Employer Brand-specialist Anneloes Kuipers van Buro Aangenaam. “Men is bang dat het geboden salaris als te laag wordt gezien of dat het leidt tot scheve gezichten binnen de organisatie. Soms is het gevraagde profiel ook nog onvoldoende scherp, waardoor men zelf niet precies weet welk salaris daarbij past. Maar in alle gevallen is het gebrek aan transparantie eigenlijk een signaal van slecht wervingsbeleid.” Kuipers benadrukt dat het benoemen van een salarisrange prima is, mits deze goed wordt toegelicht. “Geef aan wat een kandidaat kan verwachten op basis van ervaring of opleiding. Juist door helder te zijn trek je relevantere sollicitanten aan en voorkom je teleurstelling of afhakers in een later stadium van het proces.”

Overig nieuws

Bron: PixaBay

Verplichte kilometerregistratie vervalt voor kleine bedrijven

Bron: Pixabay.

‘Schoonmaakkosten in kantoren stijgen met 17 procent’

Schoonmakers verdienen respect en aandacht.

Prinsjesdag 2025: veranderingen voor schoonmaakondernemers op een rij

Nathalie Hofman geeft haar visie.

‘Facilitaire organisaties zijn onvoldoende voorbereid op de volgende crisis’

Het complex ziet er weer helemaal top uit.

RUFO Schoonmaakdiensten doet van zich spreken

vsr30

Geslaagd VSR Zomerevent

char20

FMN Charitydiner inmiddels uitverkocht

bouwenn

Prinsjesdag 2025: ‘aanpakken woningnood topprioriteit’

Foto: Pixabay.

Unie van Waterschappen slaat alarm

Het bestuur van SIEV. deed afgelopen maand ook van zich spreken.

Best gelezen artikelen over de schoonmaak

prinsesdag

Prinsjesdag 2025: dit zijn de verwachte plannen voor ondernemers in 2026

Schoonmaak is zwaar fysiek werk.

Zes op de tien werkgevers geeft hoog startsalaris aan nieuwe medewerkers

meeting890

Bedrijven testen vierdaagse werkweek: ‘Omzet stijgt met 12%’

Het Binnenhof. (foto Pixabay).

Bedrijven investeren minder door ‘politieke chaos’

stress90

Helft van de zzp’ers loopt opdrachten mis door angst voor DBA-handhaving