In de eerste zes maanden van dit jaar zijn in Nederland liefst veertig mensen op hun werkplek om het leven gekomen. De Arbeidsinspectie spreekt van een aanzienlijke stijging en van een zorgelijke ontwikkeling.
Dit sluit aan het Nationale Schoonmaakdebat van SIEV dat op dinsdag 18 november tijdens de Schoonmaak Vakdagen in Houten wordt gehouden. De Arbeidsinspectie zal dan ook aan dit debat deelnemen dat in het teken staat van ongevallen in de schoonmaakbranche en bij glazenwassers. In Den Haag is dit jaar een glazenwasser dodelijk verongelukt. “Er is veel belangstelling voor het debat”, zegt SIEV-bestuurslid Rolien van Groeningen en debatorganisator Bart Bakker. “Er is veel binnen de verschillende branches aan de hand als het gaat om onveiligheid op de werkvloer. Dit geldt helaas ook bij glazenwassers in hoogwerkers”.
De Telegraaf komt gisteren met een opzienbarend verhaal over ongevallen op de werkvloer. „Achter elk cijfer schuilt een persoonlijk drama”, zo benadrukt de Arbeidsinspectie in De Telegraaf. „En de vraag of de werkgever genoeg maatregelen heeft genomen om te voorkomen dat iemand niet levend thuiskomt.”
Zo ook in de zomer 2020, toen op een bedrijventerrein in Amsterdam een gruwelijke melding binnenkwam bij alarmnummer 112. Twee chauffeurs waren onder een achteruitrijdende vrachtwagen terechtgekomen. Een van hen overleed ter plekke, de ander werd gewond naar het ziekenhuis gebracht.
Binnen enkele minuten waren de hulpdiensten ter plaatse, maar ook de Arbeidsinspectie kreeg direct een telefoontje. Want als er een ernstig of zelfs dodelijk ongeval plaatsvindt op de werkvloer, rukken niet alleen brandweer, ambulance en politie uit, maar ook de inspecteurs van de Arbeidsinspectie. Zij voeren een strafrechtelijk onderzoek uit, waarbij zij onderzoeken wie schuldig is aan het ongeval.
„Wij onderzoeken of de werkgever er alles aan heeft gedaan om ervoor te zorgen dat een werknemer veilig thuiskomt”
Onderzoeksleider Arbeidsinspectie
Onderzoeksleider Hedwig Duivenvoorden komt in actie bij dodelijke ongevallen. „Wij onderzoeken of de werkgever er alles aan heeft gedaan om ervoor te zorgen dat een werknemer veilig thuiskomt”, zegt ze.
„We gaan altijd standaard met vier inspecteurs naar de locatie. Zo kunnen we getuigen horen, videobeelden opvragen en samenwerken met de politie. Afhankelijk van het aantal slachtoffers breiden we het team uit.”
De meeste dodelijke ongelukken gebeuren in de bouw, industrie en distributiecentra – sectoren waar gewerkt wordt met zware machines, transportmiddelen en op hoogte. In 2024 werden er 1990 onderzoeken afgerond. Hierbij vielen 2001 slachtoffers, van wie er 58 overleden. Uit onderzoek blijkt dat uitzendkrachten vaker betrokken zijn bij arbeidsongevallen.
Camerabeelden, telefoons en forensische opsporing
Bij het ongeluk in Amsterdam keken de inspecteurs naar de rijroutes van de vrachtwagens. Chauffeurs moeten achteruitrijden om te laden, terwijl er geen duidelijke wandelpaden waren voor anderen.Arbeidsinspectie: forse toename aantal dodelijke ongelukken op het werk
„We onderzoeken of er camerabeelden zijn, bekijken telefoons van betrokkenen en gebruiken de forensische opsporing van de politie. Ook kan de Verkeersongevallen Analyse van de politie onderzoek doen naar het ongeluk en de weersomstandigheden, of technische gebreken van het voertuig in beeld brengen.”
Net als bij de politie zijn ook voor de Arbeidsinspectie de eerste 48 uur cruciaal. „We nemen verklaringen op van getuigen en bestuderen de veiligheids- en risicoanalyses van het bedrijf. Daarnaast bekijken we handleidingen van machines en schakelen we soms externe experts in, zoals het Liftinstituut bij liftongevallen. En we bekijken het ongevallenregister van het bedrijf”, vertelt Duivenvoorden.
Gemiddeld zestig dodelijke ongelukken per jaar
Een gemiddeld onderzoek duurt een half jaar. „Landelijk onderzoeken we jaarlijks gemiddeld zestig dodelijke ongevallen met dertig gespecialiseerde boa’s. Daarnaast zijn er acht regionale teams voor niet-dodelijke incidenten.”
De Arbeidsinspectie werkt nauw samen met het Openbaar Ministerie, dat formeel de leiding heeft. Volgens de onderzoeksleider zijn veel ongevallen in principe te voorkomen.
Bron: De Telegraaf.