Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

agree50

Sociale regels bij het voeren van een gesprek

Schoonmaak-werkgevers en medewerkers gaan iedere dag bij hun opdrachtgevers het gesprek aan. Maar wat zijn hierbij de normen en waarden?

Marcel Bak lanceert enkele ‘sociale’ regels die je hierbij kunnen helpen.

1. Bel iemand niet meer dan twee keer achter elkaar. Als ze je telefoontje niet opnemen, neem dan aan dat ze iets belangrijks te doen hebben;

2. Geef geld terug dat je hebt geleend zelfs voordat de persoon die je geleend heeft zich herinnert of ernaar vraagt. Het toont je integriteit en karakter. Hetzelfde geldt voor paraplu’s, pennen en lunchdozen.

3. Bestel nooit het dure gerecht op de kaart wanneer iemand je een lunch/diner geeft.

4. Stel geen lastige vragen zoals ‘Oh dus je bent nog niet getrouwd? ‘ Of ‘Heb je geen kinderen’ of ‘Waarom heb je geen huis gekocht? ’ Of waarom koop je geen auto? In godsnaam, het is niet jouw probleem;

5. Doe altijd de deur open voor degene die achter je komt. Het maakt niet uit of het een jongen of een meisje is, senior of junior. Je wordt niet klein door iemand goed te behandelen in het openbaar;

6. Als je een taxi neemt met een vriend en hij/zij betaalt nu, probeer dan de volgende keer te betalen;

7. Respecteer verschillende meningen. Onthoud wat 6 voor jou is, zal 9 lijken voor iemand die je aankijkt. Bovendien is een second opinion goed voor een alternatief;

8. Onderbreek nooit mensen met praten. Laat ze het uitleggen. Zoals ze zeggen, hoor ze allemaal en filter ze allemaal;

9. Als je iemand plaagt en ze lijken er niet van te genieten, stop ermee en doe het nooit meer. Het moedigt iemand aan om meer te doen en het laat zien hoe dankbaar je bent;

10. Zeg “dank je wel” als iemand je helpt.

11. Publieke lof. Privé kritiek geven;

12. Er is zelden een reden om commentaar te geven op iemands gewicht. Zeg gewoon: “Je ziet er fantastisch uit. “Als ze willen praten over afvallen, dan doen ze dat;

13. Wanneer iemand je een foto laat zien op zijn/haar telefoon, veeg dan niet naar links of rechts. Je weet nooit wat er hierna komt;

14. Als een collega je zegt dat ze een doktersafspraak hebben, vraag dan niet waar het voor is, zeg gewoon “ik hoop dat het goed met je gaat”.

15. Behandel de schoonmaker met hetzelfde respect als de CEO. Niemand is onder de indruk hoe onbeleefd je iemand onder je kunt behandelen, maar mensen zullen het merken als je ze met respect behandelt;

16. Als iemand rechtstreeks met je praat, is staren naar je telefoon onbeleefd;

17. Geef nooit raad tot het je wordt gevraagd;

18. Als je iemand na lange tijd ontmoet, tenzij ze erover willen praten, vraag ze dan niet naar leeftijd en salaris;

19. Bemoei je met je eigen zaken tenzij je ergens direct mee te maken hebt – blijf er buiten;

20. Doe je zonnebril af als je met iemand op straat praat. Het is een teken van respect. Moreso, oogcontact is net zo belangrijk als je toespraak; en

21. Praat nooit over je rijkdom in het midden van de armen. Evenzo, praat niet over je kinderen in het midden van het onvruchtbare.

22. Na het lezen van een goed bericht proberen te zeggen “Bedankt voor het bericht”.

Overig nieuws

auto90

Welke auto past bij welke zakelijke rijder?

thuiswerken80

‘Dankzij Covid veel meer banen aangeboden waarbij je kunt thuiswerken’

podcast780

FMN Podcast: ‘gastvrije entree zonder menselijk ontvangst’

laptop800

Waarom is internet zo duur in Nederland?

SIEV-bestuurslid Laetitia Simonis.

Reactie op het CNV-onderzoek over de griepgolf

Edgar van Engelen overhandigt directeur Huseyin Onur Yasar het certificaat van het SIEV-Keurmerk.

SIEV-Keurmerk voor Anjer Schoonmaak & Bedrijfsdiensten

motes60

Kärcher FlexoMate trolleys staan klaar

Het behaalde MVO-certificaat.

CS2001 investeert in een duurzame toekomst

rechtbank10

Acht schoonmaakbedrijven failliet

Foto: CIIID Architectural Presentations

Nocore steunt stichting ‘Steun Emma Kinderziekenhuis’

Ook in de schoonmaakbranche komt het steeds minder vaak voor dat oudere werknemers van hun pensioen kunnen genieten. Maar wat er gebeurt er als je van baan gaat veranderen?

Webinar MKB Nederland en VNO-NCW over pensioenen

Op foto van links naar rechts: Jesse Manenschijn (TwynstraGudde), Froukje Terpstra (TwynstraGudde), Michel Tobé (Voorzitter bestuur FMN).

Facility & Workplace Management marktonderzoek

Duizenden zitten thuis of buiten op de bank.  (foto Pixabay).

Zeven op tien werkzoekenden ontvangen bijstand, WGA of Wajong

Laetitia Simonis op een archieffoto met haar mede bestuursleden Paul Fok en Frank Verberne.

Visie SIEV-bestuurslid Laetitia Simonis op het personeelstekort

work70

‘Banen in schoonmaak en facility gedaald door thuiswerken’