In de schoonmaakbranche gaan veel medewerkers op een E-Bike op weg naar hun projecten. Max vandaag besteedt een interessant artikel over de accu’s die bij zo’n E-Bike horen, want het is belangrijk om de staat van onderhoud hiervan goed in de gaten te houden.
Een accu is essentieel voor uw e-bike: zonder dit onderdeel komt u niet ver en wordt fietsen minder prettig. Een fietsaccu gaat alleen niet oneindig mee en is op den duur aan vervanging toe. Maar wanneer is dat moment? In dit artikel leggen we uit op welke signalen u kunt letten.
Een accu gaat gemiddeld 5 tot 8 jaar mee
De fietsaccu is het hart van uw e-bike. Zonder deze accu is er geen trapondersteuning en voelt fietsen zwaar aan. Toch gaat dit essentiële onderdeel niet oneindig mee. Gemiddeld moet u denken aan zo’n 5 tot 8 jaar, afhankelijk van hoe vaak u de accu gebruikt en hoe goed u deze onderhoudt.
Deze signalen zijn belangrijk om in de gaten te houden
Er zijn een aantal signalen die kunnen aantonen dat de accu van uw elektrische fiets aan vervanging toe is. Hieronder noemen we er een paar:
Steeds minder kilometers op een volle accu
Eén van de eerste tekenen is dat de actieradius kleiner wordt. Waar u eerst met gemak 70 kilometer kon fietsen, moet u nu na 30 kilometer alweer bijladen. Dit is een natuurlijk gevolg van slijtage. De batterijcellen kunnen minder energie opslaan en dus minder trapondersteuning bieden.
Opladen duurt langer dan voorheen
Een gezonde accu laadt redelijk vlot op. Duurt het laden ineens uren langer dan u gewend bent? Dan is dat een teken dat de accu moeite heeft om de energie vast te houden. Hierdoor moet u vaker plannen wanneer u oplaadt en wordt fietsen minder spontaan.
De accu laadt niet meer volledig op
Sommige accu’s lijken nog goed te werken, maar blijven steken op bijvoorbeeld 80 of 90 procent. Dit betekent dat er cellen in de accu zijn die niet meer optimaal functioneren. Het gevolg: u kunt minder lang fietsen.
Beschadiging na een val of ongeluk
Een valpartij kan meer schade veroorzaken dan u denkt. Soms ziet u het aan de buitenkant, maar de echte schade zit vaak vanbinnen. Beschadigde accucellen kunnen kortsluiting veroorzaken en zelfs brandgevaar opleveren. Daarom adviseert de ANWB om een beschadigde accu altijd te vervangen en niet meer te gebruiken.
De accu reageert helemaal niet meer
In sommige gevallen doet de accu helemaal niets meer: hij laadt niet meer op, ook niet met een andere lader, en de fiets krijgt geen ondersteuning. Dan is het duidelijk: de accu is kapot en kan niet meer hersteld worden.
De hele fiets of alleen de accu vervangen?
Soms overwegen mensen om meteen een nieuwe e-bike te kopen, als de accu niet goed werkt. In de praktijk blijkt dat vaak niet nodig. Een nieuwe accu kost gemiddeld tussen de 250 en 900 euro, afhankelijk van merk en type. Een nieuwe elektrische fiets is vele malen duurder. Bovendien is het duurzamer om uw huidige fiets te blijven gebruiken.
Wanneer u een nieuwe fietsaccu heeft aangeschaft, kunt u de oude accu inleveren bij de milieustraat van uw gemeente of bij een fietsenwinkel aangesloten bij Wecycle (zodat zij deze kunnen recyclen).
Tot slot: let op bij reviseren
Niet voor elke e-bike is een nieuwe fietsaccu beschikbaar. Het laten reviseren van een fietsaccu kan dan uitkomst bieden. Dit betekent dat de buitenkant hetzelfde blijft, maar dat de batterijcellen binnenin worden vervangen. Ook is revisie vaak goedkoper dan een nieuwe accu.
Echter, er zitten ook risico’s aan. Een beschadigde accu kan namelijk een verhoogde kans op brandgevaar opleveren. De Consumentenbond en de ANWB wijzen er dan ook op dat de kwaliteit per bedrijf sterk verschilt. Daarom is het slim om meerdere offertes te vergelijken en alleen voor een betrouwbare aanbieder te kiezen.
(Bron: ANWB, Consumentenbond).