Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

Werknemers in de schoonmaak kunnen uit hun dak gaan bij het verkrijgen van een bonus. (foto Pixabay).
Werknemers in de schoonmaak kunnen uit hun dak gaan bij het verkrijgen van een bonus. (foto Pixabay).

Meten is weten: zo houd je medewerkers betrokken

Het werkgeluk van medewerkers meten: wat levert dat eigenlijk op? Voor management- en adviesbureau Neuf, actief in ruimtelijke ontwikkeling, bleek het een waardevolle investering. “Zonder de meting hadden we niet geweten dat ons kantoorpand een negatieve invloed had op het werkplezier van onze mensen,” vertelt HR-adviseur Sophie Tuinstra in het Schoonmaak Journaal

Neuf telt zo’n zeventig medewerkers verdeeld over Utrecht en Deventer. Plezier, vrijheid en kwaliteit staan centraal. Sinds 2022 voert het bedrijf jaarlijks een werkgelukmeting uit. De resultaten – werkgeluk, privégeluk en de zogeheten employee net promoter score – waren vanaf het begin hoger dan het Nederlandse gemiddelde. Toch bracht de meting ook verbeterpunten aan het licht.

Concrete acties
Zo bleek dat collega’s meer inzicht wilden in het salarishuis en dat de verbinding tussen de twee vestigingen beter kon. Neuf organiseerde daarom vaker gezamenlijke activiteiten. Ook kwam naar voren dat medewerkers behoefte hadden aan iemand om over hun ambities te praten. Dat leidde tot de introductie van de Neuf Performance Coach: een vast aanspreekpunt naast de leidinggevende.

De meting van 2023 leverde een verrassend inzicht op: zo werkte een van de locaties van het bedrijf demotiverend. De bereikbaarheid was slecht, en de omgeving niet inspirerend. Een speciaal team onderzocht de opties, met als resultaat een verhuizing. “Dat zagen we het jaar erop direct terug in de resultaten,” aldus Tuinstra.

Ook relevant voor de schoonmaakbranche
Juist in de schoonmaakbranche, waar medewerkers vaak verspreid werken en minder contactmomenten hebben, kan een werkgelukmeting waardevolle inzichten bieden. Het helpt organisaties te begrijpen wat mensen nodig hebben om zich gezien, verbonden en gewaardeerd te voelen. En dat vertaalt zich direct in motivatie, kwaliteit en loyaliteit.

Wat kun je als organisatie doen?
Volgens Tuinstra is meten de eerste stap. “Bedenk vooraf wat je doel is, en stel open vragen. Die leveren vaak de meeste inzichten op. En belangrijker nog: doe er iets mee. Als je de resultaten laat liggen, verwatert het effect.”

Een nulmeting helpt om te bepalen waar je organisatie staat. Combineer daarom een kwantitatieve vragenlijst met gesprekken in kleine groepen. Dat levert waardevolle ideeën en draagvlak op.

“Medewerkers voelen zich gehoord, denken actief mee en zijn zichtbaar meer betrokken. Dat is waar het ons om te doen is.”

Lees het volledige artikel hier, op Trends in HR.

Bron: Schoonmaak Journaal

Overig nieuws

Directeur Maarten Verduin.

Mavro International opnieuw onderscheiden met FD Gazelle

Het Binnenhof. (foto Pixabay).

Ondernemersorganisaties: ‘snel een stabiel kabinet’

handendruk10

‘Ondernemers willen geen kwartet-kabinet’

lezen10

Hoe de schoonmaakbranche laaggeletterdheid aanpakt

cleaner70

SER-advies: arbeidsmigratie naar waarde

coronel100

NK Glazenwassers onder leiding Tom Coronel

Stef Martens van Social Cleania met zijn collega op de beurs.

Social Cleania op Schoonmaak Vakdagen

comments450

Symposium CBS over economische uitdagingen

ras10

De kracht van taal op de werkvloer

stage100

Meld je aan voor het Clean Connect Event

werk80

SIEV-app: ‘medewerker moet zelf bepalen om na pensioenleeftijd door te werken’

Angelo Wiegmans

SIEV organiseert een webinar over ziekteverzuim

Veel zzp'ers stoppen met hun bedrijf.

‘Geen sprake van arbeidsuitbuiting bij Amsterdamse sportschool’

logistiek10

Onderzoek naar logistieke knelpunten

loon100

‘Gemiddeld salaris stijgt naar 3474 euro’