Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

onder50

‘In elke cao een afspraak over slimmer werken’

Elke nieuwe cao moet een afspraak bevatten over slimmer werken. Slimmer werken, de arbeidsproductiviteit verbeteren, kan door het werk beter te organiseren, afspraken te maken over ontwikkeling van werkenden, met de werknemers mentaal verzuim tegen te gaan en werknemers financieel bij het bedrijf te betrekken. Door van productiviteitsgroei het belangrijkste cao-thema te maken, worden bedrijven sterker en ontstaat meer loonruimte.

Dat schrijven AWVN, VNO-NCW en MKB-Nederland in de Arbeidsvoorwaardennota 2025, hun jaarlijkse advies aan cao-onderhandelaars. Zij waarschuwen voor verlies van welvaart als de arbeidsproductiviteit niet stijgt.

Concurrentieslag verliezen

In de nota Werk maken van slimmer werken. De productiviteitspuzzel stellen de gezamenlijke werkgeversverenigingen dat de gemiddelde collectieve loongroei met 5,3 procent in 2024 opnieuw zeer hoog is. De groei van de loonkosten die daar het gevolg van is, is voor veel bedrijven en sectoren onhoudbaar, stellen de werkgevers. De Nederlandse loongroei is de hoogste van Europa, terwijl we qua productiviteitsontwikkeling juist achterblijven. De eerste tekenen dat Nederlandse bedrijven de concurrentieslag verliezen, zijn inmiddels zichtbaar, vooral in de industrie. Uiteindelijk gaat dit welvaartsverlies voor Nederland betekenen, voorzien AWVN, VNO-NCW en MKB-Nederland.

Bedrijven sterker

Met hun voorstel om samen met de vakbonden via het cao-overleg de arbeidsproductiviteit te verbeteren, kiezen de werkgevers voor een positieve richting. Als de opbrengst per gewerkt uur omhoog gaat, worden bedrijven sterker en ontstaat meer ruimte om de arbeidsvoorwaarden mee te laten groeien, schrijven de drie verenigingen.

Om door slimmer werken de arbeidsproductiviteit te verhogen, schetsen de gezamenlijke werkgevers vier denklijnen. De eerste is beloning. Bij het afspreken van loonstijgingen, moeten de vooruitzichten van bedrijf of sector leidend zijn. Werknemers kunnen meeprofiteren van de verhoogde arbeidsproductiviteit door werknemers financieel bij het bedrijf te betrekken, bijvoorbeeld door winstdeling of medewerkersaandelen.

Beter organiseren

De tweede lijn is beter organiseren van werk. Dat kan door roosters te optimaliseren en door werknemers te betrekken bij de implementatie van (technologische) innovatie.
Blijvend leren is de derde gedachtenlijn. De werkgevers willen vooral leren en ontwikkelen minder vrijblijvend maken en investeren in basisvaardigheden zoals lezen en schrijven.
De vierde lijn is investeren in de gezondheid en vitaliteit van medewerkers. De werkgevers willen onder meer afspraken maken over verlichting van de werkdruk om mentaal verzuim tegen te gaan.

Bron: MKB Nederland.

Overig nieuws

Bahri Erdogan van Avanti Facilitair.

Avanti Facilitair blijft werken aan motto: ‘kracht in service’

rechtbank10

Schoonmaker onterecht op staande voet ontslagen vanwege verzamelen statiegeldflesjes op werk

handendruk10

Veel ondernemers willen stoppen, maar opvolging stokt

Steeds meer zieke werknemers pakken toch hun koffer voor een vakantie. (foto Pixabay).

Onbetaald verlof steeds vaker een optie: sabbatical populairder bij werknemers

Er is altijd tijdens de bijeenkomst altijd gelegenheid om even bij te praten. (Foto FMN).

FMN Ledenraadpleging

verlengen1000

Blue Groep verlengt met Nocore

stichting100

Mooie opbrengst voor stichting Lezen & Schrijven

foto: Pixabay

‘Verzuim door virussen fors gedaald’

Files gaan in 2025 meer worden. (Foto Pixabay).

Kabinet wil mkb vrijstellen van CO₂-rapportage woon-werkverkeer

Ook de ADO-sint bekommerde zich om de gasten in de skybox.

SIEV-bestuurslid Rolien van Groeningen op Girl Power radio

ongewenst560

Schoonmaakbedrijf krijgt ongewenst bezoek

sintrw100

Persoonlijke geschenken buiten Sint en Kerst om zorgen voor waardering

loon100

Loonkloof in MKB daalt naar 1,31%, maar ongelijkheid in top

wecovipand100

Wecovi zet koers na overname: klaar voor groei en nieuwe kansen

winterboek10

Libelle lanceert Winterboek in makkelijke taal én met aandacht voor schoonmaakbranche