Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

arbeidsinspectie.ok10

Reactie SIEV op affaire uitbuiting van schoonmakers

Het bestuur van mkb- branchevereniging Schoonmaken is een Vak- SIEV- heeft met afschuw de berichtgeving gevolgd  rondom de mogelijke uitbuiting van schoonmakers in Amsterdam. Zie ook: Schoonmaakmanagement op non-actief na beschuldigingen uitbuiting – SIEV Dagblad

 “We wachten op de formele vastlegging af van de Arbeidsinspectie maar waar rook is zal ook vuur zijn. Opvallend is dat de naam van het schoonmaakbedrijf nergens bekend raakt. Is het een lid van de vereniging dan zullen we deze royeren, zoals we dat ook verwachten van de andere brancheclub. Voor dat soort bedrijven is geen ruimte in ons midden”, aldus een woordvoerder van SIEV.

“Het is natuurlijk afschuwelijk dat dit nog in Nederland mogelijk kan zijn. Maar aan de andere kant doet het deugd te zien dat uiteindelijk dergelijk gedrag ook gewoon bekend kan worden en vervolgens grote schade aan de opdrachtgever en schoonmaakbedrijf oplevert. We zien helaas af en toe dergelijke misstanden nog boven drijven maar dan wijzen de vingers direct naar het schoonmaakbedrijf. Terwijl de opdrachtgever ook gewoon een rol heeft en aangesproken moet worden”.

De woordvoerder van SIEV vermeldt daarbij dat dit niet dient uitgewerkt te worden op de andere medewerkers van de opdrachtgever. Die dienen buiten de boosheid over het gebeuren te blijven, hooguit aangesproken te worden als men wist van de misstanden.  Had je iets kunnen doen, waarom heb je dan niet dit aangemeld? En zou je dat een volgende keer wel doen?”

“De sector heeft al lange tijd een Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Onze ergernis daarbij is dat ook deze Code vooral schoonmaakbedrijven aanspreekt en zelden opdrachtgevers en aanbestedende partijen. Wat dat betreft heeft ook vrijwel niemand buiten de schoonmaakbedrijven de Code ondertekend. De werking is dan minimaal en dan is het maar goed dat verslaggevers en online media de afrekening als  in deze zaak wel kunnen maken”.

” Tijd voor een versnelling bij deze Code, de eenzijdige en met wol bedekte kijk op de sector mag wel eens een upgrade krijgen. Alvast in onderhavig geval heb ik ze nog niet gehoord of gezien”.

“Natuurlijk doen wij, net als andere brancheverenigingen, een oproep aan Ondernemend Nederland te kiezen voor bedrijven die via een lidmaatschap inzicht geven in hun bedrijfsvisie. Met waar nodig de specifieke keurmerken en met het ondertekenen van de Code. Bedrijven die lokaal gebonden zijn en daarbij midden tussen de gemeenschap en de mensen staat zodat ze ook in hun omgeving gecontroleerd worden. We blijven leden oproepen om ons te melden als ze waar dan ook misstanden zien. Zodat wij deze ook bij de arbeidsinspectie kunnen aanmelden”.

“Als branchevereniging doen we er al dertien jaar alles aan om mkb- schoonmaakondernemers sterker en weerbaarder te maken. Het doel is om betere bedrijven te worden, betere ondernemers te zijn. Het wordt tijd dat we ook opdrachtgevers harder durven aan te schrijven, en dat is nu eindelijk ook eens gebeurd. Wat betreft zien we nog steeds wel verandering. Dit stemt ons hoopvol dat onze mooie sector op enig moment niet meer geassocieerd wordt met misstanden als uitbuiting”.

Overig nieuws

graf

‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) belangrijk instrument’

robot5

Robotisering in de schoonmaakbranche: een vloek of een zegen?

horeca10

Horecava 2026 introduceert nieuw thema ‘Schoonmaak & Recycling

Glenn10

Balans tussen werk en prive

grafiek890

Nieuw ‘dashboard’ van SIEV-partner Gradez

Pixabay

Waarom ondernemers tóch investeren in mensen die vertrekken

Archieffoto van een bemande hoogwerker.

Naar grote hoogte tijdens Schoonmaak Vakdagen

power50

‘Rol van verenigingen verandert’

opfris70

Opfristraining voor vertrouwenspersonen in de schoonmaakbranche

Edgar van Engelen is met zijn keurmerk-toetsen en blogs een kenner van de schoonmaakbranche.

Wie mag er aan tafel zitten bij cao-onderhandelingen in schoonmaakbranche?

auto90

Rechter stelt leaserijder in gelijk over bijtelling

vakantiedag10

Slim om een personeelscampagne in de zomer te draaien?

doorwerkt60

Webinar ‘De kracht van doorwerkers’

nannings80

In december ‘Actieweek glazenwassers’

jong50

‘Minder startersbanen’