Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

administartieplicht60

Uitleg administratieplicht voor de Belastingdienst

In een LinkedIn-peiling gaf de Belastingdienst antwoord op de volgende vraag: “Je weet natuurlijk dat je administratie bij moet houden en bewaren, maar weet je ook hoe lang je deze moet bewaren?”. In deze post geven we een toelichting op het juiste antwoord op de vraag. Uit de reacties bleek dat die niet zo eenduidig is als op het eerste oog gedacht.

Je administratie is heel belangrijk voor jou als ondernemer. Het geeft je veel informatie over je bedrijf:

  • Hoeveel omzet heb ik?
  • Hebben mijn debiteuren eigenlijk wel betaald?
  • Hoeveel geld heb ik nog om te investeren in bedrijfsmiddelen?

Allemaal vragen waar je een antwoord op kan geven als je jouw administratie goed bijhoudt. Maar je administratie hou je niet alleen bij voor jezelf. Ook voor de Belastingdienst moet je dit doen, en je administratie moet daarvoor aan een aantal eisen voldoen. Maar wat moet je nu eigenlijk bijhouden?

Passend bij de onderneming

Van de Belastingdienst moet je een administratie bijhouden die past bij je onderneming. En dat verschilt per onderneming. Als eigenaar van een woonboulevard waar je meubels verkoopt, moet je bijvoorbeeld een voorraadadministratie bijhouden. Als je contante inkomsten hebt, moet je een kasadministratie bijhouden. Werk je in de dienstverlening qua onderhoud? Dan moet je een agenda bijhouden waar al je afspraken in staan. En misschien reik je offertes uit. Deze offertes zijn ook onderdeel van je administratie. Jouw administratie moet dus bijgehouden worden op een manier waarop een soortgelijke onderneming de administratie bij zou houden.

Actueel

Je administratie moet actueel zijn. Dat betekent dat jouw administratie bijgehouden moet zijn: jaar bij jaar en maand bij maand.

Controleerbaar

Je administratie moet controleerbaar zijn. Dit betekent dat de Belastingdienst je administratie binnen een redelijke termijn moet kunnen controleren. De schoenendozen vol met bonnen zijn een voorbeeld van een niet-controleerbare administratie. Je bonnetjes en facturen moeten op volgorde liggen. De Belastingdienst moet toegang hebben tot jouw gegevens, ook als je net bent overgestapt naar een ander boekhoudprogramma.

Bewaarplicht

De bewaarplicht is 7 jaar. Soms is dit zelfs 10 jaar. Dit is bijvoorbeeld bij onroerende zaken, maar ook wanneer je voor de btw gebruikmaakt van het zogenaamde éénloketsysteem voor online verkopen aan klanten in de EU die niet zelf btw-aangifte doen. Meer informatie over het éénloketsysteem vind je op de pagina E-commerce. Je bent verplicht om alle relevante documenten, zoals facturen, afschrijvingsstukken, e-mails, offertes en agenda’s gedurende de bewaartermijn te bewaren, gerekend vanaf het moment dat de fiscale relevantie van deze documenten is beëindigd.

Voorbeeld

Een leasecontract van 4 jaar is pas niet meer actueel na beëindiging van het contract. De bewaartermijn van 7 jaar start daarom pas na het voldoen van de slottermijn. Bij de verkoop van een onroerende zaak begint de bewaarplicht pas op het moment dat de zaak verkocht is. Dit betekent dat je de gegevens na de overdracht van de zaak nog 10 jaar moet bewaren.

Meer informatie over de bewaarplicht vind je op de pagina De bewaarplicht.

Overig nieuws

auto90

Bijtellingsregels in 2026: alles wat je moet weten

Ondernemers worden soms helemaal gek van de vele regels die er in Nederland voor hen zijn.

Minister kondigt aanpak eerste 218 regels aan

struc100

‘De schoonmaak structureel verbeteren’

cleaning8000

Aantal zzp’ers groeit volgens KVK, CBS ziet daling in 2025

Ook in de schoonmaak werken veel ZZP'ers.

Zzp’ers blijven volop aan de slag ondanks strengere controles Belastingdienst

Een goede facilitaire organisatie wordt steeds belangrijker voor het onderhoud van een gebouw. (foto Pixabay).

Gebouwbeheerders verdienen respect: FMN onderstreept urgente problematiek

SIEV-voorzitter Paul Fok aan het woord.

FMNextGen bij Spectro: een middag vol lef, verhalen en verbinding

rechtbank10

Uitzendbureaus persoonlijk aansprakelijk gesteld

borrel120

Kerstborrel Shell ontsierd door onzekerheid voor schoonmakers

SIEV-bestuurslid Laetitia Simonis.

‘SIEV brengt partijen samen’

verloop900

Aandacht voor SIEV-leden: ‘Verloop Schoonmaakbedrijf maakt het verschil’

glasp

Aandacht voor SIEV-leden: ‘RUFO laat mooi resultaat zien’

belasting200

Schuldbedragen van zzp’ers bij Belastingdienst hoger geworden

Jongeren hebben volop kansen in de schoonmaak. (foto Pixabay).

Peiling verplichte stagevergoeding

pixabay

‘Onzekere tijden vragen om passende loonafspraken’