Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

onder50

Waarom de Code Verantwoordelijk Marktgedrag?

Het SIEV-Dagblad bestaat regelmatig aandacht aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Maar waarom bestaat deze code eigenlijk. Deze vraag stelde een aantal lezers. Daarom volgt hier nog een nadere toelichting.

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is opgesteld door een breed samengestelde commissie en moet leiden tot verantwoordelijk marktgedrag op basis van duurzame marktverhoudingen in de schoonmaakmarkt. De code is uniek, verstrekkend en toonaangevend, en opgesteld door een commissie, waarin zowel de verschillende marktpartijen als vakorganisaties en deskundigen zijn vertegenwoordigd.

Aanleiding voor de opstelling van de code waren de historische schoonmaakstakingen in het eerste kwartaal van 2010, opgezet om CAO-eisen kracht bij te zetten. De stakingen hadden een grote maatschappelijke impact. De schoonmakers werden zichtbaar. Stations en treinen vervuilden, kantoren en delen van ziekenhuizen werden niet meer schoongemaakt.

Tijdens de stakingen ging veel aandacht uit naar de werkdruk, de kwaliteit van het werk, de bejegening van werknemers door hun leidinggevenden en meer in het algemeen: de verharding van de marktverhoudingen door teruglopende schoonmaakbudgetten, scherpe prijsconcurrentie en kortlopende contracten. Een direct gevolg van de toegenomen dynamiek in de sector.

Positief is dat veel belanghebbenden, waaronder tal van grote partijen, zich achter dit initiatief scharen om te komen tot een code. Daarmee nemen zij hun verantwoordelijkheid voor duurzame marktcondities. Uiteindelijk leidt dit niet alleen tot verbetering van de arbeidsverhoudingen, maar ook tot een hechtere relatie tussen opdrachtgevers, leveranciers en werknemers en tot een grotere tevredenheid over de kwaliteit van het werk.

Overig nieuws

geldo

‘Investeringen blijven achter; bedrijven potten geld op’

Werknemers in de schoonmaak kunnen uit hun dak gaan bij het verkrijgen van een bonus. (foto Pixabay).

Schoonmaakbedrijven krijgen langer de tijd voor loyaliteitsbonus

cleaning8000

‘Beste schoonmaakberijven van 2025’

stress50

Ruim 60% van facturen te laat betaald; mkb draait op voor risico’s

air500

1 op 5 zzp’ers overweegt vertrek naar het buitenland

pixabay

Vanaf 2026 verplichte loontransparantie

laptop800

Meerderheid zzp’ers werkt met digitale sparringpartner

advies80

Werkzaamheden in Duitsland. Hoe zit het met de Btw?

schoon90

Waarom een verzekering voor werkmateriaal?

indu60

Nationaal industriealarm: ‘red 2 miljoen banen’

Pim Hilgerdenaar. foto PR

‘Angst voor chemie in schoonmaak is nergens voor nodig’

robot60

‘Verandering arbeidsmarkt in volle gang’

glazenwasser40

Glazenwasser op grote hoogte in de problemen

mr. Marieke Nicolai-Wallet.

Wanneer ben je verantwoordelijk voor een bedrijfsongeval?

slip890

Korte broek en teenslippers naar kantoor: ‘dat is een no-go’