De arbeidsproductiviteit is bij 63% van de mkb’ers de afgelopen twee jaar gelijk gebleven of gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het CBS en TNO. Hoe zorg je ervoor dat de productiviteit bij jouw werknemers gaat groeien? De meest praktische tips op een rij. De MKB Heldp Desk meldt er het volgende over.
Altijd op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws?
In de commerciële sector nam de arbeidsproductiviteit in 2024 met 0,1 procent af ten opzichte van 2023. Dit is vooral in de financiële sector, energievoorziening en bouwnijverheid terug te zien. Dit blijkt uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) uit 2025.
Uit de tweejaarlijkse TNO Werkgevers Enquête Arbeid, blijkt dat ruim 60% van de mkb’ers de productiviteit gelijk zag blijven of dalen. 87% van de ondernemers in het midden-en kleinbedrijf is overigens wel tevreden over de productiviteit van de medewerkers.
Tip: Lees meer over de stagnerende arbeidsproductiviteit in Nederland
Hoe vergoot je de productiviteit van je werknemers?
Om mkb’ers verder op weg te helpen om de arbeidsproductiviteit te verhogen op de werkvloer, zette het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de website mijnleercultuur.nl op. Hier vinden mkb’ers allerlei praktische tips om de stagnatie in productiviteit te keren.
Het ministerie focust hierbij vooral op het leerproces op de werkplek, omdat kleine leermomenten een positieve bijdrage leveren aan productiviteit. Het versterken van samenwerkingen, verminderen van fouten en slimmer inrichten van processen horen hierbij.
Concrete tips voor meer productiviteit op de werkvloer
In de toolkit die het ministerie met een aantal partners ontwikkelde, staan praktische tips om de productiviteit op de werkvloer goed te houden. Leren van en met elkaar staat centraal.
- Doe de quickscan van TNO en Hogeschool Windesheim op mijnleercultuur.nl. Hierin ontdek je hoe sterk de leercultuur van jouw bedrijf is en ontvang je meteen tips die je kunt inzetten in jouw bedrijf. Je ziet ook hoe jouw bedrijf zich verhoudt ten opzichte van andere mkb’ers.
- Help nieuwe medewerkers met een buddy-systeem. Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers vanaf dag één een eigen buddy hebben. Werk met een overzichtelijk stappenplan en betrek de medewerker ook bij het ontwikkelen van een aanpak. Evalueer geregeld.
- Deel kennis op vaste momenten in je team. Koppel bijvoorbeeld ervaren en minder ervaren werknemers aan elkaar, leg informatie vast in je handleidingen op je intranet. Geef medewerkers de ruimte om zelf ideeën in te brengen en verbeteringen aan te dragen.
- Introduceer ontwikkel- en leercoaches. Inventariseer hiervoor waar je werknemers of jijzelf als ondernemer in vastlopen tijdens het werk. Betrek externe coaches hierbij en stel met hen een leerplan en -traject op. Zorg ervoor dat werknemers genoeg ruimte voelen om hier zelf een keuze in te maken.
- Laat je team de volgende generatie opleiden. Zorg ervoor dat leren onderdeel is van je strategie: bij de instroom, doorstroom en het behoud van personeel is dat essentieel. Leer ook van externe experts en plan een jaarlijks teamoverleg in om de trends en ontwikkelbehoefte te bespreken. Koppel praktijkprojecten aan opleidingen, zo haal je de jonge generatie alvast in huis
Hoe begin je in jouw sector met veranderingen op de werkvloer?
Voor de verschillende sectoren in Nederland zijn veel trainingen, subsidies en mogelijkheden voor advies op maat te vinden. Katapult is een non-profitorganisatie die daarin advies kan geven en die activiteiten organiseert rondom dit thema. Daarnaast heeft de overheid de Leven Lang Ontwikkelen regeling waar je aanspraak op kunt maken als ondernemer en werkgever.
Andere productiviteitsverhogende tips voor mkb’ers
Naast het leren op de werkvloer stimuleren, zijn er natuurlijk nog meer opties om de productiviteit te verhogen. Zo is hybride werken een fijne manier om de werkdruk te verlagen bij je werknemers, ook is op tijd pauze nemen, je eigen ritme aanhouden en genoeg bewegen belangrijk voor dit thema.
Ook handig: bekijk negen tips om efficiënter te werken. Succes!
“Voor werkenden is het vooral belangrijk dat je een duidelijke purpose hebt als bedrijf waarmee ze zich kunnen identificeren. Zet die purpose goed in de verf in je uitingen naar buiten toe.”
– Pieter Jacob Leenman, oprichter van Maqqie. Lees zijn ondernemersverhaal.