Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

work70

‘Banen in schoonmaak en facility gedaald door thuiswerken’

Aantal facilitaire banen gedaald

Door de verminderde kantoorbezetting en de daling van het aantal kantoren is er minder personeel nodig. In de bedrijfscatering was de werkgelegenheid in 2024 20% lager dan in 2019. In de sector schoonmaak en facility management kromp het aantal banen met 10%. Het baanverlies was iets sterker in stedelijke gebieden. Daar zijn meer ‘thuiswerksectoren’, zoals de ICT, overheid en financiële instellingen.

Andere ontwikkelingen in facilitaire dienstverlening

Naast thuiswerken hebben ook andere ontwikkelingen invloed op de inzet van facilitair personeel:

  • Met technologie kan het werk efficiënter gedaan worden.
  • Schoonmakers zijn de laatste jaren iets meer uren gaan werken.
  • Facilitaire banen kunnen soms worden gecombineerd.
  • De krappe arbeidsmarkt maakt het vooral voor schoonmaakbedrijven moeilijk om aan personeel te komen.

Nieuwe concepten en flexibele oplossingen

Onbemande catering en zelfservice op rustige kantoordagen zijn nieuwe concepten van facilitaire bedrijven als gevolg van de afgenomen kantoorbezetting en de vermindering van het aantal kantoren. Er ontstaat steeds meer behoefte aan flexibel inzetbaar personeel. Banqueting is een goed voorbeeld van een flexibele inzet van arbeidskrachten. Hierbij worden medewerkers naast hun werk in het bedrijfsrestaurant, ook ingezet om de catering bij vergaderingen en andere bijeenkomsten te verzorgen.

Inhoud en rollen veranderen

Ondanks de vermindering van het aantal banen blijft er vraag naar facilitaire medewerkers. Kantoren worden steeds meer een ontmoetingsplek, waarbij facilitaire diensten een belangrijke rol vervullen in de beleving. Sociale vaardigheden, gastvrijheid en een servicegerichte houding van facilitair personeel worden daarbij steeds belangrijker. Ook verandert de invulling van beroepen. De functies beveiliger en receptionist worden bijvoorbeeld steeds vaker gecombineerd, waardoor er een nieuwe rol van gastheer of gastvrouw ontstaat.

Meer vraag naar facilitair managers

De veranderende werkomgeving heeft sinds 2021 geleid tot een forse toename van het aantal vacatures voor facilitair managers. Dit komt door de toegenomen aandacht voor duurzaamheidseisen en integrated facility management. Hierbij worden meerdere facilitaire diensten uitbesteed aan 1 dienstverlener, zodat alle werkzaamheden goed op elkaar afgestemd worden.

Overig nieuws

Files gaan in 2025 meer worden. (Foto Pixabay).

Lange files in en rond Rijnmond verwacht

shane100

Shane Dingena (Balans): nieuw lid ‘FMNextGEN’

clean

Uitslag SIEV-poll over imago van de schoonmaakbranche

schoonmaak80

SIEV-lid Schilten Schoonmaak zoekt HR-medewerkster

nederrijnvac

SIEV-lid Nederrijn zoekt Administratief medewerker

Schoonmaak is zwaar fysiek werk.

Wanneer ben je in de schoonmaak nu echt ondernemer?

stress90

Eindafrekening ontslag: ‘vakantiegeld uitbetalen en meer’

belasting50

Middelingsregeling afgeschaft, maar zo profiteer je nog van belastingvoordeel

jongeren100

Nieuwe wet: ‘Van school naar duurzaam werk’ helpt jongeren op de arbeidsmarkt

preg50

Een AOV afsluiten en zwangerschap: waar moet je aan denken?

pen100

Op weg naar het nieuwe pensioenstelsel

Blinck

Duurzame oplossing voor gebruikte handschoenen

vakantiedag10

Zomerse leestips voor schoonmaakprofessionals

kvk10

Ondernemers opgelet: ‘KVK gaat SBI-codes wijzigen’

Schoonmakers verdienen respect en aandacht.

Oproep voor bevordering dagschoonmaak en sociaal verantwoorde aanbestedingen