Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

work70

‘Banen in schoonmaak en facility gedaald door thuiswerken’

Aantal facilitaire banen gedaald

Door de verminderde kantoorbezetting en de daling van het aantal kantoren is er minder personeel nodig. In de bedrijfscatering was de werkgelegenheid in 2024 20% lager dan in 2019. In de sector schoonmaak en facility management kromp het aantal banen met 10%. Het baanverlies was iets sterker in stedelijke gebieden. Daar zijn meer ‘thuiswerksectoren’, zoals de ICT, overheid en financiële instellingen.

Andere ontwikkelingen in facilitaire dienstverlening

Naast thuiswerken hebben ook andere ontwikkelingen invloed op de inzet van facilitair personeel:

  • Met technologie kan het werk efficiënter gedaan worden.
  • Schoonmakers zijn de laatste jaren iets meer uren gaan werken.
  • Facilitaire banen kunnen soms worden gecombineerd.
  • De krappe arbeidsmarkt maakt het vooral voor schoonmaakbedrijven moeilijk om aan personeel te komen.

Nieuwe concepten en flexibele oplossingen

Onbemande catering en zelfservice op rustige kantoordagen zijn nieuwe concepten van facilitaire bedrijven als gevolg van de afgenomen kantoorbezetting en de vermindering van het aantal kantoren. Er ontstaat steeds meer behoefte aan flexibel inzetbaar personeel. Banqueting is een goed voorbeeld van een flexibele inzet van arbeidskrachten. Hierbij worden medewerkers naast hun werk in het bedrijfsrestaurant, ook ingezet om de catering bij vergaderingen en andere bijeenkomsten te verzorgen.

Inhoud en rollen veranderen

Ondanks de vermindering van het aantal banen blijft er vraag naar facilitaire medewerkers. Kantoren worden steeds meer een ontmoetingsplek, waarbij facilitaire diensten een belangrijke rol vervullen in de beleving. Sociale vaardigheden, gastvrijheid en een servicegerichte houding van facilitair personeel worden daarbij steeds belangrijker. Ook verandert de invulling van beroepen. De functies beveiliger en receptionist worden bijvoorbeeld steeds vaker gecombineerd, waardoor er een nieuwe rol van gastheer of gastvrouw ontstaat.

Meer vraag naar facilitair managers

De veranderende werkomgeving heeft sinds 2021 geleid tot een forse toename van het aantal vacatures voor facilitair managers. Dit komt door de toegenomen aandacht voor duurzaamheidseisen en integrated facility management. Hierbij worden meerdere facilitaire diensten uitbesteed aan 1 dienstverlener, zodat alle werkzaamheden goed op elkaar afgestemd worden.

Overig nieuws

bogvuist600

‘Een goede samenwerking’ centraal bij Best Practice Awards

juichend100

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 

mark670

Onderzoek naar logistieke uitdagingen

expertblog670

Crohill adviseert: Nooit meer urinestank in sanitaire ruimtes

nocoreevent10

Clean Connect Event: een terugblik vol energie

finalisten500

De zes finalisten van de FMN Student Awards 2025

technisch

Innovatieve rol voor schoonmaakcalculaties

stroom70

Kleine schoonmaakbedrijven opgelet: wachtlijsten voor stroomnet

manvrouw80

Bewijzen dat je mannen en vrouwen gelijk betaald

nvz100

Alissa Metternich nieuwe voorzitter NVZ

cleaning70

Schoonmaker stoft spiegel in museum af, maar vernielt kunstwerk

leerbedrijf670

Erkende leerbedrijven goud waard voor de schoonmaak

stress60

Hoe krijg je het verzuim binnen de schoonmaak omlaag?

groente100

Investeren in gezondheid cruciaal voor sterke samenleving en economie

school90

Werkgevers en opleiders maken afspraken over hbo-stages