Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

work70

‘Banen in schoonmaak en facility gedaald door thuiswerken’

Aantal facilitaire banen gedaald

Door de verminderde kantoorbezetting en de daling van het aantal kantoren is er minder personeel nodig. In de bedrijfscatering was de werkgelegenheid in 2024 20% lager dan in 2019. In de sector schoonmaak en facility management kromp het aantal banen met 10%. Het baanverlies was iets sterker in stedelijke gebieden. Daar zijn meer ‘thuiswerksectoren’, zoals de ICT, overheid en financiële instellingen.

Andere ontwikkelingen in facilitaire dienstverlening

Naast thuiswerken hebben ook andere ontwikkelingen invloed op de inzet van facilitair personeel:

  • Met technologie kan het werk efficiënter gedaan worden.
  • Schoonmakers zijn de laatste jaren iets meer uren gaan werken.
  • Facilitaire banen kunnen soms worden gecombineerd.
  • De krappe arbeidsmarkt maakt het vooral voor schoonmaakbedrijven moeilijk om aan personeel te komen.

Nieuwe concepten en flexibele oplossingen

Onbemande catering en zelfservice op rustige kantoordagen zijn nieuwe concepten van facilitaire bedrijven als gevolg van de afgenomen kantoorbezetting en de vermindering van het aantal kantoren. Er ontstaat steeds meer behoefte aan flexibel inzetbaar personeel. Banqueting is een goed voorbeeld van een flexibele inzet van arbeidskrachten. Hierbij worden medewerkers naast hun werk in het bedrijfsrestaurant, ook ingezet om de catering bij vergaderingen en andere bijeenkomsten te verzorgen.

Inhoud en rollen veranderen

Ondanks de vermindering van het aantal banen blijft er vraag naar facilitaire medewerkers. Kantoren worden steeds meer een ontmoetingsplek, waarbij facilitaire diensten een belangrijke rol vervullen in de beleving. Sociale vaardigheden, gastvrijheid en een servicegerichte houding van facilitair personeel worden daarbij steeds belangrijker. Ook verandert de invulling van beroepen. De functies beveiliger en receptionist worden bijvoorbeeld steeds vaker gecombineerd, waardoor er een nieuwe rol van gastheer of gastvrouw ontstaat.

Meer vraag naar facilitair managers

De veranderende werkomgeving heeft sinds 2021 geleid tot een forse toename van het aantal vacatures voor facilitair managers. Dit komt door de toegenomen aandacht voor duurzaamheidseisen en integrated facility management. Hierbij worden meerdere facilitaire diensten uitbesteed aan 1 dienstverlener, zodat alle werkzaamheden goed op elkaar afgestemd worden.

Overig nieuws

auto90

Welke auto past bij welke zakelijke rijder?

thuiswerken80

‘Dankzij Covid veel meer banen aangeboden waarbij je kunt thuiswerken’

podcast780

FMN Podcast: ‘gastvrije entree zonder menselijk ontvangst’

laptop800

Waarom is internet zo duur in Nederland?

SIEV-bestuurslid Laetitia Simonis.

Reactie op het CNV-onderzoek over de griepgolf

Edgar van Engelen overhandigt directeur Huseyin Onur Yasar het certificaat van het SIEV-Keurmerk.

SIEV-Keurmerk voor Anjer Schoonmaak & Bedrijfsdiensten

motes60

Kärcher FlexoMate trolleys staan klaar

Het behaalde MVO-certificaat.

CS2001 investeert in een duurzame toekomst

rechtbank10

Acht schoonmaakbedrijven failliet

Foto: CIIID Architectural Presentations

Nocore steunt stichting ‘Steun Emma Kinderziekenhuis’

Ook in de schoonmaakbranche komt het steeds minder vaak voor dat oudere werknemers van hun pensioen kunnen genieten. Maar wat er gebeurt er als je van baan gaat veranderen?

Webinar MKB Nederland en VNO-NCW over pensioenen

Op foto van links naar rechts: Jesse Manenschijn (TwynstraGudde), Froukje Terpstra (TwynstraGudde), Michel Tobé (Voorzitter bestuur FMN).

Facility & Workplace Management marktonderzoek

Duizenden zitten thuis of buiten op de bank.  (foto Pixabay).

Zeven op tien werkzoekenden ontvangen bijstand, WGA of Wajong

Laetitia Simonis op een archieffoto met haar mede bestuursleden Paul Fok en Frank Verberne.

Visie SIEV-bestuurslid Laetitia Simonis op het personeelstekort

Maurice Rutgrink.

SIEV neemt na 13 jaar bestuurlijk afscheid van Maurice Rutgrink