Dagelijks nieuws over SIEV en de leden, het bestuur, sponsoren en partners

work70

‘Banen in schoonmaak en facility gedaald door thuiswerken’

Aantal facilitaire banen gedaald

Door de verminderde kantoorbezetting en de daling van het aantal kantoren is er minder personeel nodig. In de bedrijfscatering was de werkgelegenheid in 2024 20% lager dan in 2019. In de sector schoonmaak en facility management kromp het aantal banen met 10%. Het baanverlies was iets sterker in stedelijke gebieden. Daar zijn meer ‘thuiswerksectoren’, zoals de ICT, overheid en financiële instellingen.

Andere ontwikkelingen in facilitaire dienstverlening

Naast thuiswerken hebben ook andere ontwikkelingen invloed op de inzet van facilitair personeel:

  • Met technologie kan het werk efficiënter gedaan worden.
  • Schoonmakers zijn de laatste jaren iets meer uren gaan werken.
  • Facilitaire banen kunnen soms worden gecombineerd.
  • De krappe arbeidsmarkt maakt het vooral voor schoonmaakbedrijven moeilijk om aan personeel te komen.

Nieuwe concepten en flexibele oplossingen

Onbemande catering en zelfservice op rustige kantoordagen zijn nieuwe concepten van facilitaire bedrijven als gevolg van de afgenomen kantoorbezetting en de vermindering van het aantal kantoren. Er ontstaat steeds meer behoefte aan flexibel inzetbaar personeel. Banqueting is een goed voorbeeld van een flexibele inzet van arbeidskrachten. Hierbij worden medewerkers naast hun werk in het bedrijfsrestaurant, ook ingezet om de catering bij vergaderingen en andere bijeenkomsten te verzorgen.

Inhoud en rollen veranderen

Ondanks de vermindering van het aantal banen blijft er vraag naar facilitaire medewerkers. Kantoren worden steeds meer een ontmoetingsplek, waarbij facilitaire diensten een belangrijke rol vervullen in de beleving. Sociale vaardigheden, gastvrijheid en een servicegerichte houding van facilitair personeel worden daarbij steeds belangrijker. Ook verandert de invulling van beroepen. De functies beveiliger en receptionist worden bijvoorbeeld steeds vaker gecombineerd, waardoor er een nieuwe rol van gastheer of gastvrouw ontstaat.

Meer vraag naar facilitair managers

De veranderende werkomgeving heeft sinds 2021 geleid tot een forse toename van het aantal vacatures voor facilitair managers. Dit komt door de toegenomen aandacht voor duurzaamheidseisen en integrated facility management. Hierbij worden meerdere facilitaire diensten uitbesteed aan 1 dienstverlener, zodat alle werkzaamheden goed op elkaar afgestemd worden.

Overig nieuws

Frank Verberne en Laetitia Simonis bij de stand van SIEV tijdens de vakbeurs.

‘Terecht dat misstanden in schoonmaak worden aan gepakt”

duurzaam80

‘Duurzaamheid verliest terrein’

jongeren100

Jongeren en vakbondsmensen met elkaar in gesprek

cleaning8000

‘Mindset nodig in de schoonmaak’

laptop800

Wie wordt de snelste schoonmaakplanner van Nederland?

marieke70

Wanneer ben je als werkgever aansprakelijk voor bedrijfsongeval?

Pixabay

Hoe voorkom je kartelvorming bij aanbestedingen?

salaris80

Update over ontwikkeling van bruto maandlonen

accu780

SIEV-partner Makita geeft gratis accu weg

stress50

Miljoen signalen over betalingsachterstanden

nuts50

Metehan Yavri (CS2001): ‘soms komt alles op één moment samen’

computer50

Digitale toegankelijkheid verplicht

Foto: Pixabay.

‘Werk maken van groei van arbeidsproductiviteit’

Jongeren hebben volop kansen in de schoonmaak. (foto Pixabay).

Minimumjeugdloon omhoog; impact op schoonmaak verwacht

jongeren100

Technologie verandert razendsnel, maar beleid loopt achter